Dynamicznie rozwijająca się sieć małych i średnich przedsiębiorstw w regionie wpływa na jego konkurencyjność. Zgodnie z polityką spójności Unii Europejskiej, w Polsce są prowadzone działania na rzecz zmniejszenia różnic w rozwoju regionów. Nowopowstałe firmy, tworzenie korzystnych warunków dla przedsiębiorców mogą temu sprzyjać. Jak wynika z badań Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ponad 60 proc. mieszkańców miejscowości do 20 tys. woli pracę na własny rachunek. [1] W maju startują regionalne spotkania przedsiębiorczości z finalistami Narodowego Programu Przedsiębiorczości.
Ważne gdzie
Miejsce zamieszkania wpływa na pracujących, a szczególnie na przedsiębiorców w Polsce. Ponad 60 proc. samo zatrudnionych mieszka na wsi. Większość nowych firm powstaje w miastach (średnio trzy na pięć nowych firm – 60, 2 proc.). Jedna na pięć firm zakładana jest w gminach wiejskich (20 proc.), podobnie – w wiejsko-miejskich (19, 8 proc.). Jeśli chodzi o branże to jest ona również związana z miejscem zamieszkania. Aż 79 proc. samo zatrudnionych ze wsi prowadzi działalność w rolnictwie. W miastach samo zatrudnieni byli najbardziej aktywni
w handlu (23 proc.).[2]
Przedsiębiorcze województwa
Liczba przedsiębiorstw zarejestrowanych w REGON na 1000 mieszkańców odzwierciedla poziom przedsiębiorczości w sposób dostosowany do wielkości województwa. Umożliwia to porównania międzyregionalne. W 2010 roku na pozycję lidera wysunęło się województwo mazowieckie, wyprzedzając lidera z 2009 roku – województwo zachodniopomorskie (odpowiednio 133,91 i 131,26 przedsiębiorstw na 1000 mieszkańców). Powyżej średniej dla kraju znajdowały się województwa: pomorskie, dolnośląskie, wielkopolskie i lubuskie. Największy wzrost zanotowało województwo mazowieckie i śląskie, tj. średnio 6 MSP więcej na 1000 mieszkańców w porównaniu z rokiem 2009. W przypadku województwa mazowieckiego był to wzrost z 127,3 do 133,9, a w województwie śląskim z poziomu 99,3 do 105,9. Należy zauważyć również, że średnia wielkość wskaźnika dla Polski wzrosła o 5 MSP na 1000 mieszkańców.
Przedsiębiorczość idzie w regiony
W maju rozpoczynają się plenerowe spotkania organizowane w ramach Narodowego Programu Przedsiębiorczości. To drugi etap konkursu skierowanego do osób z doświadczeniem na rynku pracy (30-49 lat). W miejscowościach autorów dziesięciu najlepszych prac zostaną zorganizowane spotkania plenerowe, które będą miały charakter warsztatów edukacyjnych. W każdym spotkaniu weźmie udział jeden z finalistów. Poszczególne spotkania zostały zaplanowane w terminach:
Data |
Miejscowość |
Finalista, pomysł na biznes
|
11.05.2013
|
Jeleśnia
|
Mirosław Juraszek
|
11.05.2013
|
Poznachowice Górne
|
Małgorzata Zwierz,
|
18.05.2013
|
Pyskowice
|
Ewa Cieszewska, Pyskowice,
|
25.05.2013
|
Markowa
|
Dawid Kuźniar
|
25.05.2013
|
Biłgoraj
|
Anna Pysz-Lipowska,
|
01.06.2013
|
Police |
Ireneusz Wróblewski,
|
01.06.2013
|
Koło |
Ewa Wilk-Goździewska
|
08.06.2013
|
Płońsk |
Przemysław Tołczyk,
|
08.06.2013
|
Strzebieszew |
Tomasz Zgierski,
|
[1] TNS OBOP na zlecenie PARP, „Wizerunek polskiego przedsiębiorcy”, N = 900, 2009
[2] Raport MSP, PARP, 2012
Link do strony artykułu: https://wirtualnemedia.pl./centrum-prasowe/artykul/mieszkancy-malych-miejscowosci-chca-pracowac-na-swoim